بوی بد دهان

متاسفانه بوی بد دهان می تواند بیش از هر عامل دیگری باعث اذیت و آزار افراد در معاشرت ها و گفتگوهای مختلف باشد که عامل ایجاد آن تنهاخوردن غذاهای حاوی سیر و پیاز و یا مسواک نزدن نمی باشد و بدتر آنکه در اکثر موارد این گونه افراد از رنجی که دیگران در مواجهه با آنان متحمل می شوند غافل می باشند.. بازدم بدبو در افراد می تواند نتیجه بیماری های سینوس ها، لثه ها، خشکی دهان و یا یک بیماری داخلی نظیر ناراحتی ها و اختلالات دستگاههای گوارش و تنفسی باشد.جالب است بدانیم حتی سالم ترین افراد نیز از ایجاد بوی بد دهان در صبحگاه توسط آنان در امان نمی باشند.

به قول یکی از بزرگان علم دندان پزشکی«هیچ کس صبحگاه با بوی گل در دهان از خواب برنمی خیزد.» حفره های موجود در دهان و زبان های دارای شیارهای عمیق، اولین مخزن و محل تجمع باکتری هایی هستند که عموما پلاک یا جرم نامیده می شوند. باکتری ها ترکیبات فراری نظیر گوگرد ایجاد می کنند که اکثر بوی بد دهان را در اثر وجود آنهاست. دهان بدبو می تواند علامت هشداردهنده خوبی برای تشخیص اولیه بیماری لثه باشد که توسط پلاکها ایجاد می گردد. مسواک زدن صحیح و مناسب دندان ها و حتی زبان می تواند به پاک کردن باکتری های بدبو کمک کند. کارشناسان اغلب به بیماران توصیه اکید می کنند که لکه های بین دندان ها را با نخ دندان به صورت مداوم بردارند.

  فقط مصرف اندکی از برخی مواد می تواند بوی بد را به دهان بیاورد. بوی غذاهای حاوی سیر و پیاز می تواند تا مدت ها پس از صرف غذا باقی بماند. غذا وارد جریان خون شده و به شش ها می رود و موجب بد بو شدن بازدم می گردد. دهان شویه ها و برخی از انواع آدامس یا گیاهان معطر تنها به طور موقت می توانند بوی بد را بپوشانند و این بو تا زمانی که آثار و بقایای آن غذا از بدن دفع نشده است ادامه می یابد.

 دهان بدبو اغلب نماینده یک بدن ناسالم است. پاره ای از پژوهش ها نشان می دهند که تعداد زیادی از بیماری ها و مشکلات بهداشتی بوی بد دهان را به عنوان یک عارضه ایجاد می کنند. بوی بد دهان می تواند نشانه یک بیماری جدی مانند یک عفونت باشد.دهان خشک یک نوع بیماری ای است که در آن بزاق در دهان به اندازه کافی تولید نمی شود، بزاق می تواند دهان را از باکتری های مولد بوی بد موجود در خارج آن در امان نگاه دارد. شب هنگام و در هنگام خواب همگی ما اساسا به خشکی دهان مبتلا می شویم. هیچ کس در زمان خواب بزاق تولید نمی کند و به همین دلیل ما صبحگاه با بوی بد دهان از خواب بر می خیزیم. بیماران مبتلا به سرطان که پرتودرمانی می شوند، اغلب بوی بد دهان را تجربه می کنند.

افراد سالمند مبتلا به بوی بد و خشکی مداوم دهان ممکن است حتی به بیماری های بدتری نیز مبتلا شوند. خشکی دهان همواره بلع دشوار را به همراه دارد. به همین دلیل ممکن است غذا در هنگام بلع به صورت ناخواسته به آسانی به لوله تنفسی و شش های بیمار وارد گردد و این امر می تواند ابتلا به ذات الریه و سایر عفونت های تنفسی  را سبب شود.

نارسایی کلیه، دیابت، تغییرات هورمونی، و مشکلات ریوی نیز می توانند بوی بد دهان را سبب شوند. ترکیبات تنباکو عامل بدبو شدن تنفس در افراد سیگاری و مصرف کننده های سایر مواد دخانی نظیر قلیان می باشد. اختلالات گوارشی از قبیل اشکال در سوخت و ساز اسیدهای چرب و اجابت مزاج به دفعات کم می تواند مولد بوی بد دهان باشد. این امر همچنین می تواند از عوارض رژیم گرفتن های نامناسب و تغذیه ناصحیح باشد.

 افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات مصرف می کنند نیز از بوی بد دهان در رنج هستند.

دندانهای خود را مرتبا و با یک روش بهداشتی و صحیح  مسواک کنیم تا از بوی بد دهان به اندازه زیادی در امان بمانیم.قبل از مسواک زدن  دندان های خود را مرتبا نخ دندان کرده و دهان خود را هر روز با یک دهان شویه بشوییم تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری شود